مدیریت پروژه سنتی بر انجام صحیح کارها تاکید می‌کند اما مدیریت پورتفولیو بر انجام کار صحیح

پورتفولیو به مجموعه‌ای از ابزارهای سرمایه‌گذاری گفته می‌شود اما در اینجا منظور مدیریت پورتفولیو پروژه است نه آن مجموعه‌هایی که گفته شد.

پورتفولیو: مجموعه‌ای از پروژه‌ها(فعالیتی موقت جهت رسیدن به هدف یا محصول) یا برنامه‌ها(مجموعه‌ای از پروژه‌ها و مدیریتشان جهت نیل به اهداف کلی آنها در کنار هم و نه به صورت مستقل) یا باقی فعالیت‌هایی است که نیاز به قرارگیری در مجموعه‌ای قابل مدیریت جهت تولید هدف دارند می‌باشد. اجزا پورتفولیو مقدارپذیرندو یعنی قابل اندازه‌گیری، رتبه‌بندی و اولویت‌بندی است.

پورتفولیو بیانگر پروژه‌ها، برنامه‌ها، زیر پورتفولیوها و اهداف سازمان است و هر جز آن بر این موارد اثرگذار نیز هست.

 رابطه میان پورتفولیو و اجزای آن



پورتفولیو بیانگر برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های سازمان که منبق بر اهداف راهبردی سازمان هستند نیز هست. به این وسیله است که می‌توان تصمیم‌گیری کرد، فعالیت‌های سازمان را اولویت‌بندی کرد و تخصیص منابع را به اجزا پورتفولیو انجام داد. به بیان دیگر هیچ مولفه‌ای که منطبق بر اهداف راهبردی و اساهای سازمان نباشد نمی‌تواند در پورتفولیو قرار گیرد. همچنین همه‌ی مولفه‌ها در پورتفولیو باید این قابلیت را داشته باشند که بتوان آنها را به بخش‌های قابل مدیریت تفکیک کرد.

مدیریت پورتفولیو: به عملیات مدیریت مجموعه‌ای از پورتفولیوها شامل شناسایی، تفکیک، مدیریت، دسته‌بندی، اولویت‌بندی و کنترل جهت رسیدن به اهداف راهبردی گفته می‌شود. انواع مختلفی از مدیریت پورتفولیو موجود است اما در اینجا تنها به مدیریت پروژه پورتفولیو اشاره می‌شود.

مدیریت پورتفولیو روشی جهت رسیدن به اهداف راهبردی و اساهای سازمان از طریق مدیریت پروژه هاست. مدیریت پورتفولیو ترکیبی از دسته‌بندی و مدیریت پروژه‌ها و انجام صحیح و تحویل آنها مطابق با برنامه کلی پورتفولیوست.


منبع: The Standard for Portfolio Management, Project Management Institute, 2006